STATUT

STOWARZYSZENIA NA RZECZ POMOCY DZIECIOM I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYM RUCHOWO

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

 

  1. Stowarzyszenie Na Rzecz Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnym Ruchowo zwane dalej stowarzyszeniem jest organizacją pozarządową niedochodową wspomagająca rodziny posiadające dziecko lub młodzież niepełnosprawną ruchowo, prowadzącą działalność pożytku publicznego.

  2. Stowarzyszenie jest rzecznikiem dzieci, promuje i chroni ich prawa i obowiązki ich rodziców lub prawnych opiekunów.

  3. Działalność Stowarzyszenia oparta jest na obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej przepisach prawa krajowego i międzynarodowego.

  4. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną
    i działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo
    o stowarzyszeniach (Dz. U. Z 2001, nr 79, poz. 855 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.

§ 2

 

  1. Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków  i wolontariuszy.

  2. Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych.

  3. W miarę potrzeb i możliwości finansowych może zatrudniać pracowników.

 

§ 3

 

  1. Siedzibą Stowarzyszenia jest lokal przy ulicy Rynek 15 w Sanoku – terenem działania jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

 

§ 4

 

  1. Stowarzyszenie ma prawo do używania pieczęci, legitymacji, odznak i emblematów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  2. Wzór legitymacji, odznak i emblematów zatwierdza Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.

 

 

Rozdział II

Cele i środki działania

§ 5

 

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. Prowadzenie działalności charytatywnej poprzez organizowanie pomocy i opieki nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną.

  2. Organizowanie i prowadzenie działalności opiekuńczej, wychowawczej, rekreacyjnej
    i zdrowotnej poprzez spotkania i zajęcia edukacyjne, imprezy kulturalne
    i uroczystości.

  3. Integrowanie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo w środowisku i ich zdrowych rówieśników poprzez propagowanie odpowiedniego stosunku do osób niepełnosprawnych i ich problemów w trakcie spotkań wycieczek i zabaw integracyjnych.

  4. Ochrona dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej poprzez uświadamianie im praw oraz współpracę
    z powołanymi do tych zadań placówkami.

  5. Organizowanie i pokrywanie kosztów wypoczynku letniego i turnusów rehabilitacyjnych i leczniczych.

  6. Prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej dla rodziców dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. Organizacja kursów i spotkań z ludźmi różnych profesji
    i lekarzami.

  7. Prowadzenie współpracy z organizacjami krajowymi międzynarodowymi
    i zagranicznymi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.

  8. Ochronę zdrowia przed wszelkimi zagrożeniami wywoływanymi niszczeniem środowiska. Propagowanie postaw pro- ekologicznych.

  9. Współdziałanie z instytucjami państwowymi i organizacją rządową, samorządową, kościołami, innymi stowarzyszeniami, środkami masowego przekazu, zakładami pracy, placówkami oświatowymi i prywatnymi osobami w ramach realizacji celów statutowych.

  10. Prowadzenie działalności gospodarczej związanej z realizacją celów statutowych,
    z której dochód może być przeznaczony na działalność Stowarzyszenia.

  11. Prowadzenie innych działań służących dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo.

  12. Dla realizacji swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą samodzielnie, lub wespół z innymi podmiotami gospodarczymi.

 

 

Rozdział III

Członkowie – prawa i obowiązki

§ 6

 

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.

  2. Stowarzyszenie posiada członków:

a/ zwyczajnych

b/ wspierających

c/ honorowych

§ 7

 

  1. Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, posiadająca obywatelstwo polskie lub obce, która złoży deklarację przystąpienia do Stowarzyszenia
    i realizacji celów statutowych na piśmie oraz przedłoży zaświadczenie lekarskie
    o niepełnosprawności.

  2. Potwierdzeniem członkostwa jest legitymacja i systematyczne opłacanie składek.

  3. Przyjmowanie oraz skreślenie członków należy do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia.

 

§ 8

 

  1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.

 

§ 9

 

  1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.

  2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek 10 członków Stowarzyszenia.

 

§ 10

 

Członkowie zwyczajni mają prawo:

  1. Aktywnie uczestniczyć w zebraniach Stowarzyszenia.

  2. Uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia.

  3. Korzystania z różnych form działalności.

  4. Udziału w imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.

  5. Zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia.

 

Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia po za tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.

 

§ 11

 

Członkowie zwyczajni mają obowiązek:

  1. Aktywnego udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji celów.

  2. Przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.

  3. Systematycznego opłacania składek członkowskich.

 

Członkowie wspierający mają obowiązek wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.

 

§ 12

 

Utrata członkostwa następuje na skutek:

  1. Pisemnej rezygnacji zainteresowanego złożonej do Zarządu Stowarzyszenia.

  2. Wykluczenia przez Zarząd z powodu:

a/ nie przestrzegania Statutu i uchwał Zarządu Stowarzyszenia.

b/ braku zaangażowania w pracach Stowarzyszenia.

c/ niegodnego zachowania naruszającego dobre imię i autorytet Stowarzyszenia.

  1. Skreślenia z listy członków.

  2. Utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.

  3. Śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.

 

Skreślenie członka może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia, gdy członek nie bierze udziału w żadnej z form pracy Stowarzyszenia.

 

Wykluczenie ze Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu, Stowarzyszenia gdy członek w rażący sposób uchybia postanowieniom Statutu.

 

Od uchwały Zarządu Stowarzyszenia w sprawie skreślenia lub wykluczenia
z członków Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków, w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji
.

 

Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

 

Rozdział IV

Władze Stowarzyszenia

§ 13

 

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie Członków

  2. Zarząd Stowarzyszenia

  3. Komisja Rewizyjna

 

§ 14

 

  1. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają większością głosów członków, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania członków obecnych na zebraniu.

  2. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos prezesa.

  3. Glosowania są jawne, jednakże na żądanie 1/3 liczby uczestników zebrania lub posiedzenia głosowanie może być tajne.

  4. Funkcje we władzach Stowarzyszenia pełnione są społecznie.

  5. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 4 lata a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną ilością głosów.

 

§ 15

 

Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

  1. Z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni.

  2. Z głosem doradczym- członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.

 

§ 16

 

Walne Zebranie Członków może być:

  1. Zwyczajne

  2. Nadzwyczajne

 

Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na 2 lata przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków Stowarzyszenia co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.

 

Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia, z jego inicjatywy lub Komisji Rewizyjnej albo pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczy członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

 

§ 17

 

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą:

  1. Określenie i uchwalenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.

  2. Uchwalanie zmian do Statutu.

  3. Wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia.

  4. Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.

  5. Uchwalanie wysokości składek członkowskich, wpisowego i budżetu Stowarzyszenia.

  6. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

  7. Uchwalanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia.

  8. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego.

  9. Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków zwyczajnych.

  10. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w tym skreślenia z listy członków lub wykluczenia ze Stowarzyszenia.

  11. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.

  12. Podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.

 

§ 18

 

Zarząd Stowarzyszenia powołany jest do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia.

  1. W skład Zarządu wchodzi minimum 5 osób: prezes, 2 wiceprezesów, sekretarz i skarbnik.

  2. Prezesa, wiceprezesów, sekretarza i skarbnika wybiera Zarząd spośród swoich członków.

  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.

  4. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwołuje prezes.

 

§ 19

 

Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należą:

  1. Realizacja celów Stowarzyszenia.

  2. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.

  3. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków.

  4. Kierowanie działalnością Stowarzyszenia.

  5. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działania w jego imieniu.

  6. Prowadzenie spraw finansowych – gromadzenie środków na działalność Stowarzyszenia i zbieranie składek członkowskich.

  7. Sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia.

  8. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków Stowarzyszenia.

  9. Sporządzanie sprawozdań z wykonywanych działań.

 

Organizację pracy Zarządu Stowarzyszenia określa Regulamin.

 

§ 20

 

  1. Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.

  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób i wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.

  3. Komisja może dokooptować do swego składu nowego członka, na miejsce ustępującego w liczbie nie przekraczającej 1 /3 osób pochodzących z wyborów.

 

§ 21

 

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Kontrolowanie całokształtu działalności Zarządu.

  2. Składanie wniosków z kontroli połączone z oceną działalności Zarządu na Walnym Zebraniu Członków.

  3. Prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebrania Członków oraz zebrania Zarządu.

  4. Składanie wniosków o absolutorium dla władz Stowarzyszenia.

 

§ 22

 

  1. Do reprezentowania Stowarzyszenia, do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia upoważnieni są: prezes lub wiceprezes oraz skarbnik.

 

Rozdział V

Majątek i fundusze

§ 23

 

Majątek Stowarzyszenia powstaje z:

  1. Wpisowego i składek członkowskich.

  2. Darowizn, dotacji i spadków.

  3. Zbiórek publicznych.

  4. Wpływów z imprez publicznych.

  5. 1% odpisu podatku od osób cywilnych.

  6. Dotacji i ofiarności publicznej.

 

§ 24

 

  1. Wszelkie środki gromadzone i przechowywane mogą być wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.

  2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  3. Decyzje w sprawie zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.

  4. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbieżnym z jego działalnością podstawową, a środki uzyskane z tej działalności mogą być wykorzystywane wyłącznie na działalność statutową.

  5. Stowarzyszenie może przystępować do spółek z podmiotami gospodarczymi lub innymi organizacjami w celu realizacji zadań statutowych a środki uzyskane w ten sposób mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację celów Stowarzyszenia.

 

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

§ 25

 

  1. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków podjęte kwalifikowaną większością 2 /3 głosów przy obecności co najmniej 1 /2 uprawnionych do głosowania członków zwyczajnych obecnych na zebraniu.

  2. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób jego likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia.

  3. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy - Prawo o Stowarzyszeniach.

 

 

 

Zatwierdzono w dniu 30.03.2010

 

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl